Μηχανές Αναζήτησης

Οι μηχανές αναζήτησης, όπως το Google και το Bing, έχουν γίνει μέρος της καθημερινότητας των χρηστών του διαδικτύου και αποτελούν ένα βασικό εργαλείο αναζήτησης και ανάκτησης πληροφορίας. Παρά τη μεγάλη τους χρησιμότητα, υπάρχουν ζητήματα σχετικά με τον μεγάλο όγκο των προσωπικών δεδομένων που διατηρούν, κυρίως μέσω των αρχείων καταγραφής των αναζητήσεων (search logs), που πραγματοποιούν οι χρήστες.

 

 Τα αρχεία αυτά περιέχουν αρκετή πληροφορία, που μπορεί τελικά να οδηγήσει ακόμα και στην αναγνώριση του χρήστη, όπως π.χ. το ίδιο το ερώτημα της αναζήτησης, την IP διεύθυνση του χρήστη, την ώρα και μέρα της αναζήτησης, το λειτουργικό σύστημα του υπολογιστή του χρήστη, τη γλώσσα που χρησιμοποιήθηκε, τα «cookies» ή άλλα συναφή προγράμματα που έχουν εγκατασταθεί στον υπολογιστή του χρήστη, κ.ά.

Πολύ συχνά η πληροφορία αυτή χρησιμοποιείται από τις ίδιες τις μηχανές αναζήτησης για να προσφέρουν στοχευμένη διαφήμιση στο χρήστη, ανάλογα με τις προτιμήσεις που ο ίδιος φαίνεται να έχει βάσει των αναζητήσεων που πραγματοποιεί.

Οι βάσεις δεδομένων των μηχανών αναζήτησης στην ουσία δημιουργούν προφίλ των χρηστών, τα οποία μπορούν να επηρεάσουν την ιδιωτική και κοινωνική ζωή τους, ειδικά στις περιπτώσεις που τα δεδομένα των αναζητήσεων είναι ελλιπή, λανθασμένα ή υπερβολικά.