Διαδικασία Γνωμοδότησης της Αρχής επί Σχεδίων Νόμων και Κανονιστικών Πράξεων

Σύμφωνα με τα άρθρα 57 παρ. 1 εδαφ. γ’ και  58 παρ. 3 ΓΚΠΔ, οι εποπτικές αρχές έχουν μεταξύ άλλων την αρμοδιότητα να εκδίδουν, με δική τους πρωτοβουλία ή κατόπιν αιτήματος, γνώμες προς το εθνικό κοινοβούλιο, την κυβέρνηση του κράτους μέλους ή, σύμφωνα με το δίκαιο του κράτους μέλους, προς άλλα όργανα και οργανισμούς, καθώς και προς το κοινό, για κάθε θέμα το οποίο σχετίζεται με την προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα συμπεριλαμβανομένων των νομοθετικών και διοικητικών μέτρων. Η διαδικασία αυτή προσδιορίζεται στο άρθρο 14 παρ. 1 εδαφ. γ) του ν. 4624/2019, όπου αναφέρεται ότι «Η Αρχή  …  γ) παρέχει γνώμη για κάθε ρύθμιση που πρόκειται να περιληφθεί σε νόμο ή σε κανονιστική πράξη, η οποία αφορά επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα. Η διαβούλευση πραγματοποιείται κατά το στάδιο εκπόνησης της ρύθμισης σε χρόνο και με τρόπο που καθιστά εφικτή την έγκαιρη διατύπωση γνώμης από την Αρχή και τη σχετική διαβούλευση επί του περιεχομένου του σχεδίου ρύθμισης».

Στην παρ. 8 του άρθρου 11 της απόφασης της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα 9/22 (ΦΕΚ Β’/879) «Έγκριση του Κανονισμού Λειτουργίας της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων», η οποία προστέθηκε με την παρ. 3 του άρθρου μόνου της απόφασης της Αρχής 69/2022/2023 (ΦΕΚ Β’/635) εξειδικεύονται οι προϋποθέσεις για να υποβάλλεται και να εξετάζεται από την Αρχή το ανωτέρω αίτημα. Ειδικότερα, σύμφωνα με το άρθρο αυτό «Η Αρχή επιλαμβάνεται αιτημάτων παροχής γνώμης για ρύθμιση που πρόκειται να περιληφθεί σε νόμο ή σε κανονιστική πράξη, η οποία αφορά επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, εφόσον υποβάλλονται με τρόπο που καθιστά εφικτή την έγκαιρη διατύπωση γνώμης από την Αρχή και τη σχετική διαβούλευση επί του περιεχομένου του σχεδίου ρύθμισης. Συγκεκριμένα, το αίτημα πρέπει να συνοδεύεται από εμπεριστατωμένο υπόμνημα το οποίο να περιέχει τουλάχιστον τα εξής: α) περιγραφή των πράξεων επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα για τις οποίες ζητείται η γνώμη της Αρχής, β) επεξήγηση του τρόπου με τον οποίο με την σχεδιαζόμενη ρύθμιση επιτυγχάνονται οι γενικές αρχές που διέπουν την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, όπως προσδιορίζονται στο άρθρο 5 του ΓΚΠΔ ή στο άρθρο 45 του ν. 4624/2019, ανάλογα με το πεδίο εφαρμογής της προτεινόμενης ρύθμισης. Η Αρχή παρέχει τη γνώμη της εντός χρονικού διαστήματος ενός μηνός, από την λήψη του αιτήματος ή δεκαπέντε (15) ημερών σε περίπτωση αιτημάτων τα οποία χαρακτηρίζονται αιτιολογημένα ως αιτήματα με επείγοντα χαρακτήρα. Οι εν λόγω προθεσμίες αναστέλλονται όταν η Αρχή ζητά περαιτέρω πληροφορίες σε σχέση με το περιεχόμενο του σχεδίου ρύθμισης και έως τη λήψη απάντησης. Ο χρόνος παροχής της γνώμης της Αρχής σε μη επείγοντα αιτήματα μπορεί να παραταθεί κατά δεκαπέντε (15) ημέρες με έγκριση του Προέδρου της Αρχής. Στην τελευταία περίπτωση, ενημερώνεται ο αιτών φορέας για την εν λόγω παράταση».

Κατά συνέπεια, σύμφωνα με τα προαναφερόμενα, για να επιλαμβάνεται η Αρχή επί των σχετικών αιτημάτων για παροχή γνώμης θα πρέπει το αίτημα να περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστον:

Σε διαφορετική περίπτωση δεν εξασφαλίζονται οι προϋποθέσεις για να καταστεί εφικτή η παροχή γνώμης και η Αρχή έχει τη δυνατότητα να μην επιλαμβάνεται του σχετικού αιτήματος Η Αρχή θα καταβάλει κάθε προσπάθεια ώστε να παράσχει τη γνώμη της εντός μηνός[1] από την υποβολή[2] του αιτήματος.

Επισημαίνεται ότι για τη γνώμη της Αρχής μετά από αίτημα προηγούμενης διαβούλευσης με βάση το άρθρο 36 του ΓΚΠΔ ή το άρθρο 67 του ν. 4624/2019 και κατόπιν διενέργειας εκτίμησης αντικτύπου σχετικά με την προστασία δεδομένων (ΕΑΠΔ), εφαρμόζονται οι ειδικότερες διατάξεις. Η γνώμη της Αρχής επί ενός σχεδίου ρύθμισης δεν υποκαθιστά τις υποχρεώσεις που ενδέχεται να απορρέουν για τον Υπεύθυνο Επεξεργασίας από τις διατάξεις για τη διενέργεια εκτίμησης αντικτύπου. Μπορείτε να δείτε πληροφορίες στη σχετική ενότητα των ιστοσελίδων μας.

Τρόπος υποβολής αιτήματος

 

Για την υποβολή του αιτήματος διαβούλευσης επί Σχεδίων Νόμων και Κανονιστικών Πράξεων στην Αρχή, ο υπεύθυνος επεξεργασίας πρέπει να συμπληρώσει ειδική φόρμα και να την υποβάλει, κατά προτίμηση, ηλεκτρονικά, μέσω της διαδικτυακής της πύλης.

Η ως άνω ηλεκτρονική υποβολή συνίσταται, συνοπτικά, στα εξής βήματα:

  1. Σύνδεση του υπευθύνου επεξεργασίας στη διαδικτυακή πύλη της Αρχής ως «Φορέα», με χρήση των διαπιστευτηρίων τα οποία διαθέτει για το σύστημα taxisnet (στον ίδιο σύνδεσμο είναι διαθέσιμες οδηγίες για τη σύνδεση και τη χρήση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών της Αρχής).
  2. Συμπλήρωση των πεδίων της ηλεκτρονικής φόρμας που παρέχεται με την επιλογή «Αίτημα φορέα (για λοιπές χρήσεις)» (δείτε οδηγίες συμπλήρωσης).
  3. Στο πεδίο «Κατηγορία αιτήματος» επιλέξτε «07. Παροχή συμβουλής σχετικά με εκπόνηση νομοθετικών ή/και διοικητικών μέτρων (άρ. 57 παρ. 1 γ)».
  4. Επισύναψη στην ως άνω ηλεκτρονική φόρμα ενός ή περισσότερων ξεχωριστών αρχείων (σε μορφή με την οποία τα κείμενα των εγγράφων να μπορούν να αντιγραφούν/υποβληθούν σε επεξεργασία, όπως π.χ. σε μορφή docx/odt) που αφορούν τα ακόλουθα:
    • την περιγραφή του αιτήματος παροχής γνώμης της Αρχής, συμπεριλαμβανομένης της περιγραφής των πράξεων επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα που αφορά,
    • το κείμενο της προτεινόμενης ρύθμισης/κανονιστικής πράξης,
    • την επεξήγηση του τρόπου με τον οποίο με τη σχεδιαζόμενη ρύθμιση επιτυγχάνονται οι γενικές αρχές που διέπουν την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, και
    • τυχόν άλλα στοιχεία/έγγραφα τα οποία συνδέονται άμεσα και κρίνονται απαραίτητα για την τεκμηρίωση του αιτήματος.
  5. Υποβολή της εν λόγω ηλεκτρονικής φόρμας με όλα τα απαιτούμενα επισυναπτόμενα έγγραφα.

 

Κατ’ εξαίρεση υποβολή αιτήματος προηγούμενης διαβούλευσης στην Αρχή με email

 

Σε περίπτωση που, για οποιονδήποτε τεκμηριωμένο λόγο, δεν είναι δυνατή η σύνδεση στη διαδικτυακή πύλη της Αρχής, υφίσταται η δυνατότητα υποβολής του αιτήματος προηγούμενης διαβούλευσης μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Επισημαίνεται, όμως, ότι ο τρόπος αυτός μπορεί να χρησιμοποιηθεί κατ’ εξαίρεση, ως επικουρική λύση υποβολής του σχετικού αιτήματος στην Αρχή.

Στην περίπτωση αυτή, το αίτημα αποστέλλεται μέσω μηνύματος ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προς τη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου contact@dpa.gr επισυνάπτοντας απαραίτητα τα έγγραφα που περιγράφονται παραπάνω. Για καλύτερη αναγνώριση του αιτήματος πρέπει να εισάγεται στον τίτλο το εξής: Αίτημα παροχής συμβουλής σχετικά με εκπόνηση νομοθετικών ή/και διοικητικών μέτρων.


[1] Σε αιτήματα με επείγοντα χαρακτήρα, η Αρχή θα παράσχει τη γνώμη της εντός δεκαπέντε ημερών, μόνο εφόσον αιτιολογείται η αναγκαιότητα άμεσης γνώμης.

[2] Οι προθεσμίες αναστέλλονται όταν η Αρχή ζητά περαιτέρω πληροφορίες σε σχέση με το περιεχόμενο του σχεδίου ρύθμισης και έως τη λήψη απάντησης.