Μαθαίνω για τα προσωπικά μου δεδομένα
Γνωρίζω με ποιον μιλώ
Δικτυώνομαι με ασφάλεια

Τα γραπτά μένουν

Τα δεδομένα των άλλων

Εσύ, ως... αρχισυντάκτης

Οι αριθμοί μιλούν

Έχει συμβεί

Συμβουλές

Πώς μπορεί να σε βοηθήσει η Αρχή

Βίντεο

Εκπαιδευτικό Υλικό

Τα γραπτά μένουν Τα δεδομένα των άλλων Εσύ, ως... αρχισυντάκτης Οι αριθμοί μιλούν Έχει συμβεί Συμβουλές Πώς μπορεί να σε βοηθήσει η Αρχή Βίντεο

Εκπαιδευτικό υλικό

 

Το υλικό που προτείνουμε παρακάτω μπορεί να βοηθήσει στην ευαισθητοποίηση των μαθητών σχετικά με τη δημοσίευση προσωπικών τους δεδομένων στο διαδίκτυο με συγκεκριμένα θέματα συζήτησης και προβληματισμού στην τάξη.

Εκπαιδευτική ενότητα: «Σκέφτομαι πριν δημοσιεύσω»

Γενική περιγραφή

Σκοπός της ενότητας αυτής είναι:

Α) να κατανοήσουν οι μαθητές ότι θα πρέπει να είναι προσεκτικοί και ιδιαίτερα επιλεκτικοί στο τι και πώς δημοσιεύουν στο διαδίκτυο για τον εαυτό τους και για τους άλλους.

Β) να κατανοήσουν τις δυνατότητες του διαδικτύου ως προς την αθέμιτη έκθεση προσωπικών δεδομένων και να μπορούν να ελέγχουν τη δημοσίευση των προσωπικών τους δεδομένων.

Γ) να μάθουν κάποιες απλές πρακτικές συμβουλές που αν ακολουθήσουν μπορούν να περιορίσουν τους κινδύνους αυτούς.

Προτεινόμενη δομή ενημέρωσης

1. Ενημέρωση για τη δυσκολία διαγραφής των δεδομένων που δημοσιεύονται στο διαδίκτυο σε αντιδιαστολή με την ευκολία αθέμιτης χρήσης τώρα ή στο μέλλον (από τη σελίδα «Τα γραπτά μένουν»)

2. Ενημέρωση για θέματα ευθύνης κατά τη δημοσίευση στο διαδίκτυο: ανάρτηση πληροφοριών για άλλα άτομα μόνο με τη συγκατάθεση των ατόμων αυτών με ιδιαίτερη έμφαση στις φωτογραφίες και τα βίντεο – ευθύνες των διαχειριστών ιστοσελίδων, ηλεκτρονικών φόρα. (από τις σελίδες «Τα δεδομένα των άλλων», «Εσύ, ως... αρχισυντάκτης»)

3. Παραδείγματα (από τις σελίδες «Οι αριθμοί μιλούν…» και «Έχει συμβεί»)

4. Πρακτικές συμβουλές (από τη σελίδα «Συμβουλές» και «Πώς μπορεί να σε βοηθήσει η Αρχή»)

Προτάσεις για συζήτηση /ανταλλαγή απόψεων

Μπορείτε να θέσετε τις παρακάτω ερωτήσεις στην τάξη και να ζητήσετε τις απόψεις – εμπειρίες των μαθητών:

  • Έχετε ποτέ δημοσιεύσει την φωτογραφία κάποιου χωρίς να ζητήσετε την άδειά του πρώτα; Έχετε σκεφτεί πώς θα αντιδρούσε αν μάθαινε ότι το έχετε κάνει;

  • Έχετε ποτέ δημοσιεύσει κάποια φωτογραφία δική σας ή φίλου σας που δεν θα θέλατε να τη δουν οι γονείς σας; Είσαστε σίγουροι ότι την είδαν μόνο όσοι πραγματικά θέλατε;

  • Έχετε ποτέ αντιληφθεί να έχει δημοσιεύσει κάποιος δική σας φωτογραφία χωρίς να ζητήσει την άδειά σας πρώτα; Πώς νιώσατε; Πώς αντιδράσατε;

  • Πιστεύετε ότι μπορεί κάτι που δημοσιεύετε σήμερα να σας δημιουργήσει πρόβλημα αύριο ή σε κάποια χρόνια; Π.χ σε σχέση με τον μελλοντικό εργοδότη σας, τον/την μελλοντική σας αγαπημένο/νη, τα παιδιά σας;

Θέματα για ομαδική δραστηριότητα

Θέμα 1

Φτιάξτε οδηγίες για το πότε επιτρέπεται να δημοσιεύει κανείς φωτογραφίες για άλλους στο διαδίκτυο.

- Τι ισχύει για φωτογραφίες από την παραλία, από πάρτυ ή από αγώνα ποδοσφαίρου;

Μπορείτε να σκεφτείτε περιπτώσεις που κάποιος μπορεί να έχει λόγους να μην θέλει να δημοσιεύονται φωτογραφίες του ή άλλη πληροφορία σχετικά με αυτόν στο διαδίκτυο;

Θέμα 2

Βάλτε τα ονοματεπώνυμά σας σε μια μηχανή αναζήτησης για να δείτε τι πληροφορίες θα «φέρει» για εσάς.

- Αισθάνεστε ότι τα αποτελέσματα δίνουν μια ακριβή εικόνα του ποιοι είστε;

- Γιατί ναι, γιατί όχι;